Een tijdje geleden ben ik benaderd op de mail door een afstudeerstudente aan het InHolland, zij was op het moment bezig met haar afstudeeronderzoek naar conversie optimalisatie op websites. Hiervoor was zij opzoek naar een webdesign expert die een aantal vragen kon beantwoorden over conversie. Omdat Terluin Webdesign als eerste omhoog kwam bij Google is zij bij ons terecht gekomen.
Ik ging uiteraard akkoord met het beantwoorden van een aantal vragen en na het beantwoorden van de vragen realiseerde ik mij pas hoe waardevol deze vragen met antwoorden waren! Zonde om niet te delen dus... Hier zijn ze! Vergeet niet het artikel te delen zodat anderen hier ook wellicht nieuwe inzichten uit op kunnen doen.
Op jullie succes!
Vragen conversie optimalisatie – Terluin Webdesign
Hoe zouden jullie het begrip conversie (optimalisatie) omschrijven?
Door het toepassen van verkooptechnieken in woordgebruik, kleuren, lay-outs en call to action iemand kwalificeren/overtuigen om een waardevolle actie uit te voeren (op een webpagina).
Wat is volgens jullie de belangrijkste ontwikkeling binnen conversie optimalisatie?
Het kunnen meten van alle acties en conversie percentages door middel van bijvoorbeeld Facebook Pixel en Google Tag’s. Op deze manier valt het gissen weg en kunnen we zien wat er daadwerkelijk werkt.
Wat verwachten bezoekers als ze op een website komen?
Om begeleid te worden in het kopen van jouw product. Gekwalificeerd/overtuigd worden voor aankoop. Op basis van bijvoorbeeld urgentie, gevoelens, het rechtvaardigen van de prijs en de expertise van de verkoper.
Welke informatie willen bezoekers snel vinden en wat is minder belangrijk?
Mensen willen snel weten welk probleem je gaat oplossen voor ze en wat het hun gaat kosten aan tijd en geld.
Waar reageren potentiële klanten vaak goed op als het gaat om de conversie optimalisatie van websites?
Verhalen van tevreden klanten van jouw product, of dit nou een fysiek product is, digitaal product of simpelweg een blog is. Potentiele klanten vinden het fijn om zich te kunnen inbeelden in het verhaal dat er verteld wordt door een klant, op deze manier wordt kopen snel gerechtvaardigd in hun hoofd omdat ze zich het volledig kunnen voorstellen.
Hoe kun je gemakkelijk aan de website bezoeker vragen wat ze van de website vinden?
Naar mijn mening is dit alleen mogelijk nadat iemand door een verkoopproces van de website is gegaan, dus dit zal met een mail na aankoop kunnen of via een emaillijst waar deze website bezoeker al op is ingeschreven.
Tegen welke problemen lopen jonge bedrijven vaak aan qua website?
Veel jonge bedrijven vinden het eng of oncomfortabel om te verkopen en hebben geen duidelijke verkoopstrategie achter hun website staan hierdoor levert de website niet zoveel op als een bedrijf dat hier wel mee bezig is.
Ook is het krijgen van websitebezoekers voor jonge bedrijven niet makkelijk, een website is niet als een fysieke locatie waar mensen toevallig even langslopen en naar binnen gaan. Voor website bezoekers moet een duidelijk plan zijn, of dit Search Engine Optimizing is, social media content is of betaald traffic is dat maakt niet uit. Maar er moet wat voor gedaan worden.
Hoe zorgen jullie ervoor dat een website gevonden wordt door potentiële klanten?
Wij doen aan paid traffic via Google en Facebook hier spreken wij onze doelgroep zo goed mogelijk aan om ook daadwerkelijk potentiele klanten te krijgen op onze website. Niet iemand die een skateboard wilt kopen.
Ook zijn onze pagina’s geoptimaliseerd voor SEO en plaatsen wij regelmatig waardevolle content op social media.
Hoe slaagt de conversie optimalisatie strategie vaak?
Een warme bezoeker hebben die binnen je doelgroep valt gecombineerd met teksten, design en een aanbod dat afgestemd is op je doelgroep zal het meest comfortabel zijn met het uitvoeren van een waardevolle actie.
Een warme bezoeker hebben die binnen je doelgroep valt gecombineerd met teksten, design en een aanbod dat afgestemd is op je doelgroep zal het meest comfortabel zijn met het uitvoeren van een waardevolle actie.
Conversie optimalisatie slaagt het vaakst door simpelweg geen “koude” bezoekers proberen te converteren tot klant. Een bezoeker die al eens een artikel heeft gelezen of al eens een tip van ons heeft gekregen via social media zal sneller een waardevolle actie uitvoeren.
Waardoor mislukt conversie optimalisatie ook vaak?
Een slecht aanbod hebben, wij kunnen optimaliseren tot we een ons wegen maar als een aanbod gewoon niet goed is zal niemand het kopen of zal niemand die klik gaan uitvoeren.
Wat is de grootste uitdaging qua conversie optimalisatie volgens jullie?
Het ontvangen van genoeg data zodat er ook daadwerkelijk iets geoptimaliseerd kan worden en er kan gezegd worden: Dit werkt of Dit werkt niet.
Op basis van 10 handelingen van bezoekers kunnen wij moeilijk zeggen dat dit nu wel of niet werkt. Als het er 5000 zijn dan zijn de percentages puur en schetsen die ook echt een beeld van de situatie. Zoals ik eerder aangaf is het krijgen van bezoekers op je website een hele uitdaging, het is tijd- en geld rovend. Nu zijn dit nou net de twee dingen waar niemand teveel van heeft.