Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft als doel dat een website of webshop kwaliteit uitstraalt in de "ogen" van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Daarbij dienen pagina's relevantie te tonen voor de zoekwoorden waarop deze gevonden wensen te worden. Wij focussen ons voornamelijk op Google.

Zoekmachine optimalisatie

Basis voor SEO

Onze websites en webshops hebben een goede basis voor SEO. Daarmee bedoelen wij dat de factoren, die invloed hebben op elke pagina, in orde zijn. Denk daarbij aan de snelheid van de website, mobielvriendelijkheid, de juiste opbouw van pagina's (header ... main ... footer) en interne links vanuit de header en footer naar belangrijke pagina's op uw website.

Mocht een klant vindbaar willen worden op bepaalde zoekwoorden, dan is de basis alvast gelegd en hangt het succes alleen nog af van de inhoud van de pagina zelf en is de structuur, buiten de inhoud van pagina's om, al geoptimaliseerd voor de zoekmachine.

De vindbaarheid in de zoekmachine hangt af van heel veel verschillende factoren. Sommige factoren wegen meer dan anderen. Sommige factoren valt weinig aan te doen, zoals de leeftijd van uw domeinnaam, daarom focussen wij ons op de basis van een goede website. Onze klanten hebben met WordPress een voorsprong met SEO door gebruik te maken van Yoast SEO.

Responsive webdesign

Responsive webdesign houdt in dat een website of webshop goed werkt op alle apparaten, met name met de focus op dat het webdesign goed werkt op mobiele apparaten, omdat het merendeel van het verkeer afkomstig is van smartphones. Wij zorgen voor:

  • Leesbare tekst op alle apparaten
  • Gemakkelijk bedienbare website
  • Uit- en inklapbaar menu op mobiele apparaten
  • De juiste volgorde en prioriteit van content
  • Visueel stabiele layout
  • Goed gebruik van afbeeldingen
  • Aanpassingen ter behoefte van touchscreens
  • Uit- en inklapbare productfilters
  • Terug-naar-boven knop
  • Aanklikbare telefoonnummers
  • Aanklikbare e-mailadressen

De mobielvriendelijkheid van uw website of webshop is erg belangrijk voor de vindbaarheid in de zoekmachine, omdat de zoekmachine van Google kijkt naar hoe uw website werkt op mobiel als er gezocht wordt op een mobiele apparaat.

Zoekmachines willen natuurlijk de beste resultaten tonen voor de (be-)zoekers. U wilt ook liever een pagina die goed werkt op uw smartphone, dus tonen zij liever webpagina's die goed werken op mobiel.

Snelheid optimalisatie

Snelheid optimalisatie is erg belangrijk. Niemand houdt van langzame websites. Toch worden pagina's elk jaar zwaarder en zwaarder. In het jaar 2016 waren pagina's gemiddeld nét onder 5MB (5.000.000 bytes). Eind 2020 was dat al ruim 7MB.

Bron: https://httparchive.org/reports/page-weight

Gelukkig worden internetsnelheden ook steeds beter, maar niet iedereen heeft een goede internetverbinding. Het gewicht van pagina's is niet de enige factoor dat invloed heeft op de snelheid. Het proces van het laden van een pagina verloopt als volgt:

  1. Zoeken naar server van de website
  2. Verzoek pagina sturen aan server
  3. Wachten op antwoord van server
  4. Bestanden downloaden voor opmaak en functionaliteit
  5. Browser gaat de website tekenen aan de hand van de gedownloade bestanden

Google neemt de gebruikerservaring als ranking factor a.h.v. de Core Web Vitals. Des te meer redenen om te gaan optimaliseren!

Hoe optimaliseren wij een pagina?

Om een pagina te laten scoren voor een zoekwoord, dient de pagina in eerste instantie relevantie te tonen voor dat zoekwoord. Zoekmachines zijn op zoek naar signalen die het hoofdonderwerp van een pagina duidelijk maken.

Aanwezigheid van zoekwoorden in de hoofdtitel

Wanneer een zoekwoord in de hoofdtitel van een pagina staat, geeft dat een sterk signaal af dat dit bij het hoofdonderwerp van de pagina hoort. Gebruik van het zoekwoord in sub koppen hoort ook bij het optimaliseren van een pagina voor de zoekmachine.

Aanwezigheid van zoekwoorden in de tekst

Als het zoekwoord niet op de pagina voorkomt, krijgt de zoekmachine ook niet het signaal dat deze pagina enigszins relevant is voor de zoekterm. Wij zorgen er ook voor dat het zoekwoord in de eerste alinea van de pagina voorkomt, omdat dat ook een hogere relevantie voor dat zoekwoord aantoont.

Zoekwoorddichtheid wordt gemeten in percentages. Zoekmachines hanteren geen optimale percentages, maar het is wel verstandig om het zoekwoord voldoende terug te laten komen. Het is echter wel mogelijk om een zoekwoord te vaak voor te laten komen, dat wordt opgevat als spamming van zoekwoorden. Dat werkt al een hele tijd niet meer.

In bestandsnaam en omschrijving van afbeeldingen

Wanneer afbeeldingen gebruikt worden op pagina's om het onderwerp te presenteren, is het verstandig om het onderwerp te verwerken in de bestandsnaam van de afbeelding, bijvoorbeeld: zoekmachine-optimalisatie.jpg.

U kunt een korte omschrijving geven voor een afbeelding die zichtbaar is voor de zoekmachine, waardoor deze in de resultaten bij de afbeeldingen verschijnt in de zoekmachine. Als het onderwerp van een afbeelding hoort bij de zoekopdracht van iemand in de zoekmachine, kan het ook voorkomen dat deze afbeelding als een miniatuur verschijnt in het resultaat.

Zoekwoorden linken naar de bijbehorende pagina

Wanneer een pagina het zoekwoord benoemd waar uw SEO-pagina om draait, dan is het verstandig het zoekwoord te laten linken naar de pagina die om dat zoekwoord draait. Op die manier creëert u relevantie voor die pagina op dat specifieke zoekwoord.

Wanneer een zoekmachine een pagina ontdekt waar niet naar gelinkt wordt vanuit de rest van de website, vatten ze dat op alsof die pagina minder belangrijk is. Dit principe heet internal linking (intern linken). Links vanuit andere websites heten external links.

Meta titel en meta omschrijving

Wanneer een resultaat in een zoekmachine tevoorschijn komt, bestaat die altijd uit een titel en een omschrijving. Die titel en omschrijving wordt de meta titel en de meta omschrijving genoemd. Wij zorgen ervoor dat de zoekwoorden voorkomen in de titel en omschrijving. Wanneer het zoekwoord voorkomt in de omschrijving, wordt deze dikgedrukt gemaakt door de zoekmachine.

De aanwezigheid en kwaliteit van de meta titel en omschrijving hebben geen directe invloed op de positie die uw pagina krijgt in de zoekmachine, maar heeft wel invloed op de hoeveelheid klikken die u ontvangt. De zoekmachine ziet ook dat als over het algemeen weinig mensen klikken op uw resultaat, terwijl die misschien bovenaan staat, dat het niet voldoet aan de verwachtingen of dat het geen aantrekkelijk resultaat is om op te klikken. Daardoor zou de zoekmachine uw pagina lager kunnen plaatsen. Het heeft dus een indirecte invloed op de positie van uw pagina in de zoekresultaten.

Wanneer een zoekmachine het gevoel krijgt dat de meta omschrijving niet aansluit op de inhoud die op uw pagina staat, is het mogelijk dat de zoekmachine zelf een gedeelte van de tekst op uw pagina pakt om een omschrijving te leveren die wel aansluit op de zoektermen waarop uw pagina wordt gevonden. Dit gebeurt best vaak. Soms is het niet erg, omdat u wellicht meerdere sub onderwerpen bespreekt op uw pagina waar de meta omschrijving, die bedoeld is voor het hoofdonderwerp, niet op aansluit.

Adres van de pagina (URL)

Pagina's zijn op te roepen aan de hand van het adres van de pagina. Dit adres wordt een URL genoemd. Zo'n adres bestaat uit:

  1. Het protocol: http of https met daarachter ://
  2. Het domein: www.terluinwebdesign.nl
  3. Het pad: /zoekmachine-optimalisatie/

Gebruik van het HTTPS-protocol

Het protocol (http of https) geeft aan of de pagina over een onbeveiligde verbinding wordt geladen of over een beveiligde verbinding. Vroeger was HTTP de standaard, maar dat was geen beveiligde verbinding. Tegenwoordig is HTTPS de standaard. Zoekmachines laten liever zoekresultaten zien van pagina's die over HTTPS worden geladen, omdat dat veiliger is. Uw website of webshop heeft een SSL-certificaat nodig om HTTPS te gebruiken. Om die reden maken onze klanten altijd gebruik van een SSL-certificaat.

Zoekwoorden in het domein

Het domein bestaat eigenlijk uit drie onderdelen, namelijk:

  1. Het subdomein (optioneel): www.
  2. Het hoofd domein: terluinwebdesign
  3. De domeinextensie: .nl

Wanneer een zoekwoord in een sub- of hoofddomein zit, geeft dat ook nog een kleine boost. De domeinextensie geeft aan voor welke taal deze website is bedoeld. Wilt u in Nederland graag aan zoekmachine optimalisatie beginnen, is een .nl-domeinextensie aan te raden. Zoekmachines geven namelijk prioriteit aan websites waarbij de domeinextensie aansluit op de taal van de bezoekers.

Zoekwoorden in het pad

Het pad bepaald uiteindelijk welke pagina uw browser opvraagt aan de server van een website. Wanneer het zoekwoord in dat pad zit, geeft dat een sterk signaal af dat dit een belangrijk onderwerp in de pagina is. Dat helpt dus bij de relevantie op het zoekwoord en is deel van de gemakkelijke onderdelen van de zoekmachine optimalisatie, maar absoluut niet onbelangrijk.