Wij horen mensen vaak over termen zoals mobile-first en responsive website spreken, maar weten wij eigenlijk wel wat zij echt bedoelen? Wij weten nu allemaal hoe belangrijk de mobiele website is maar ook is er een hoop onduidelijk over hoe dit precies aangepakt moet worden. Laten wij de trendy woorden zoals mobile-first en responsive website duidelijker maken en bekijken of deze strategie geschikt is voor uw webdesign.
Wat is een responsive website?
De term responsive webdesign, is bedacht door Ethan Marcote in 2010, hij beschrijft dit als een techniek waarbij het ontwerp van een website automatisch wordt aangepast op basis van de grootte van de schermen van de gebruikers. Dankzij een responsive website kunnen gebruikers simpel en effectief een website gebruiken, ongeacht welk apparaat zij gebruiken. Oftewel de lay-out en inhoud van de website veranderen op basis van de breedte van de browser.
Responsive website betekent dat er maar één website nodig is, een versie voor desktops en een versie voor mobiel is door responsive webdesign overbodig.
Wat is adaptive webdesign?
Wanneer een website een responsive webdesign heeft betekent dit dat de lay-out en inhoud van de website zich aanpast gebaseerd op de breedte van de schermen van gebruikers. Als een website een adaptive webdesign heeft betekent dit dat het zich aanpast op basis van de breedte van de schermen van desktops, tablets of smartphones. Deze apparaten hebben specifieke browser breedten, dit is gedaan om het webdesigners makkelijker te maken. Oftewel een 100% responsive website vormt zich precies mee met de breedte, en adaptive webdesign doet dit op basis van veel gebruikte browser breedten. Een volledig responsive webdesign kost zeer veel tijd omdat de site geoptimaliseerd moet worden voor elke browser. Vaak lijkt het alsof het een responsive website is maar de termen responsive en adaptive worden vaak door elkaar gehaald. De meeste webdesigners maken designs die zowel responsive als adaptive zijn.
Wat is mobile first webdesign?
Laten wij beginnen met wat duidelijkheid. Als u een website maakt of laat maken hoeft u niet te kiezen of u een mobile-first webdesign wilt of een responsive webdesign. Mobile-first is namelijk een design strategie en een responsive website is hier het resultaat van.
Als een website wordt gemaakt wordt deze vaak gemaakt met de veronderstelling dat bezoekers het bekijken op een desktop. Hierna wordt de website zo gemaakt dat gebruikers deze ook op andere apparaten zoals smartphones en tablets kan worden gebruikt. Oftewel de site wordt een soort van “verkleind”. Helaas zijn niet altijd alle functies van de website met deze aanpak goed te gebruiken. Hierom zijn designers begonnen met het anders aanpakken van websites bouwen namelijk met een mobile-first strategie. Wat houdt dit in? Designers begin met het bouwen en optimaliseren van de website voor de meest kleine mobiele apparaten en schalen zich vervolgens naar grotere schermen om zich uiteindelijk aan te passen aan desktops.
De mobile-first strategie is in 2009 geintroduceerd door Luke Wroblewski.
Voordelen mobile-first webdesign
- Soortgelijke ervaring van de website op alle apparaten van smartphones tot desktops.
- Mogelijkheid om de mobiele gebruikers ervaring voorrang te geven.
- Verkort de lengte bij het downloaden van de belangrijkste functies van uw website.
Nadelen mobile-first webdesign
- Kost een hele hoop tijd en moeite om te creëren.
- Er is een team nodig dat zeer nauw de kern van deze strategie begrijpt en kan uitvoeren
- Rekening houden met het feit dat het een stuk meer tijd en geld kost.
Is een mobile-first webdesign de juist keuze voor mij?
Een mobile-first webdesign kan zeer zeker heel succes vol zijn als het juist wordt uitgevoerd. Helaas is het nog niet door elke webdesigner opgepakt en is het ook niet de juiste keuze voor elk bedrijf. Een mobile-first webdesign kan zeer duur zijn terwijl het niet perse zijn vruchten af werpt. De meeste bedrijven investeren dan ook liever in een website die gewoon werkt op alle platforms.
Maar hoe weet je nou of een mobile-first webdesign iets voor jou is? U zal moeten begin met het beter begrijpen van uw belangrijkste klantsegmenten en uw algemene bedrijfsdoelen; u weet tenslotte het beste wie u probeert te bereiken en wat u probeert te bereiken met uw webdesign.
Staar uzelf niet dood op het feit dat u echt een mobile-first webdesign nodig heeft om succesvoller te zijn. De ideale oplossing hangt af van uw klanten en welke apparaten uw klanten precies gebruiken. Omdat de mobile-first strategie ontzettend veel tijd kost vergeleken met andere design strategieën is uw budget ook een belangrijk aspect van uw beslissing.
Hou er tenslotte rekening mee dat niet iedere bezoeker gelijk het verschil zal merken tussen deze strategieën. Het is voor hen namelijk alleen maar belangrijk dat uw website gebruiksvriendelijk is en dat zij de content of producten kunnen vinden waar ze naar opzoek zijn. En natuurlijk de acties te kunnen verrichten waar ze in eerste instantie voor op uw website zijn gekomen.
Terluin Webdesign houdt het bij de klant-eerst strategie. Een strategie die eigenlijk geen nadelen heeft.🙂