WordPress maatwerk specialisten - webdesign, hosting en online groei

Wat is een sales funnel of marketing funnel?

Wat is een sales funnel?

Wat is een sales funnel of marketing funnel en waar kan ik het voor gebruiken? In het volgende artikel heb ik het over de vaak voorkomende term funnel. Wat is het eigenlijk en mis ik iets?

Ben jij online ondernemer en wil jij weten of een funnel jouw resultaat kan gaan bieden of wil jij weten hoe jij je sales funnel optimaal kunt inrichten lees dan vooral dit artikel.

Pff moet ik dit allemaal lezen?

Het lezen duurt ongeveer 5 minuten, daarna kan je weer kattenvideo’s kijken op Facebook. Ik kan je verzekeren dat dit bericht je meer dan 5 minuten aan waarde oplevert.

Wat is een sales funnel of marketing funnel?

Een funnel is een uitgedacht proces om een bezoeker te kwalificeren tot klant. Je kunt dus denken aan de marketing funnel waar je jouw bezoeker waardevol maakt in de ogen van de potentiële klant.

Dit waardevol maken kan even duren want een persoon moet gemiddeld zo een 12 online interacties met jouw onderneming hebben voordat er een waardevolle actie wordt uitgevoerd.

Vandaar is het zeer belangrijk om online omnipresent te worden, dit betekent in het kort: overal online zichtbaar te zijn. De marketing funnel loopt vlekkeloos verder in de sales funnel waar jouw potentiële klant ook echt gekwalificeerd gaat worden tot betalende klant.

Laat ik wat dieper ingaan op de laatste variant, de sales funnel. Want dit is namelijk waar de meeste mensen het over hebben als zij praten over een funnel.

Van bezoeker tot betalende klant met je sales funnel.

Voordat iemand betalende klant wordt moet diegene overtuigd zijn van een aantal dingen. Voordat iemand op jouw aanbod ingaat zal diegene bijvoorbeeld eerst van één of meerdere dingen overtuigd moeten zijn zoals:

  • Aanbod. Vind ik dit aanbod aantrekkelijk? 
  • Jouw expertise. Kan deze persoon mij echt helpen met mijn probleem?
  • Referenties. Wie heeft deze persoon nog meer geholpen?
  • Prijs. Is dit het waard?
  • Urgentie van jouw aanbod. Waarom zal ik nu moeten handelen?
  • Risico. Wat als ik het nu niet doe?
  • Levenstijl. Past dit bij mijn levensstijl/ wil ik hierbij horen?
  • Doelen. Wat zijn mijn doelen? Kan dit aanbod mij helpen mijn doelen te behalen?

Wellicht kun je jezelf hierop betrappen wanneer je een aankoop gaat doen. Naar welke dingen kijk je allemaal voordat je een aankoop doet? Vraag jij bijvoorbeeld aan vrienden of familie of zij al eerder hier gebruik van hebben gemaakt.

Of zit je echt te denken van ja, het is wel leuk maar misschien kijk ik volgende zomer nog eens naar die jacuzzi.

Misschien denk je wel: leuk aanbod en prima prijs, maar wie is deze knaap die mij dit probeert te verkopen. Weet hij wel wat hij doet? Dit zijn allerlei dingen die er omgaan in het hoofd van iemand die iets gaat kopen, of die zich bijvoorbeeld ergens voor inschrijft.

Pijn

Het ding dat het meeste terug komt als trend in al dit is dat mensen pas handelen wanneer ze pijn hebben, er gaat niet zo vaak iemand naar de dokter voordat diegene pijn heeft of veel symptomen.

De kunst is dus om iemand een beetje pijn te doen en zich te laten vinden in de symptomen waar jouw product de oplossing voor bied. Dit kun je subtiel doen in je teksten of in je verkoopvideo’s maar je kan ook keihard zijn in je titels.

Een beetje cliché maar mensen gaan pas iets missen als het weg is. En daarom is het jouw plicht om te zorgen dat jouw doelgroep gebruik maakt van je product/dienst voordat het te laat is. Iemand dus jouw product verkopen is iets wat jij moet doen!

Hoe maak ik een funnel?

Nu zijn er een hoop verschillende funnels, ik zal een simpele funnel uitleggen. Een funnel is namelijk niet een vast proces, je kunt beginnen met een simpele funnel en deze uitbreiden met allerlei tools, manieren van verkopen en door verschillende producten aan te bieden.

Je marketing en sales funnel begint in principe bij je aanbod. Je moet een duidelijk aanbod hebben welke een probleem oplost voor jouw doelgroep. Dit maakt het aanbod namelijk succesvol.

Ook moet je een plek hebben waar je dit aanbod kunt voorleggen. Bijvoorbeeld op jouw WordPress website. Op deze website is het van belang dat je een aantal pagina’s hebt die specifiek gemaakt worden voor jouw funnel.

Omdat er vaak veel geld en tijd wordt gestoken om mensen op deze pagina’s te krijgen is het van belang dat deze pagina geoptimaliseerd worden op resultaat. Nu heb je dus een aanbod en een plek waar je dit aanbod gaat doen.

Dan komt het eerste tricky gedeelte, je marketing funnel gaat namelijk over op een sales funnel. Dit is namelijk het punt waar je iets van jouw potentiële betalende klant gaat vragen.

Vaak wordt er voor gekozen om niet direct iemand iets te verkopen op de eerste pagina van je funnel, wel kan dit als je product niet zo duur is maar laten we er vanuit gaan dat jouw klant een paar honderd euro moet besteden. Ga er maar vanuit dat diegene eerst gekwalificeerd moet zijn op een van de punten die ik eerder heb besproken.

We gaan dus over op het kwalificeren van de potentiele klant in plaats van diegene direct ons hoofdproduct te verkopen. Nu gaan we dus gebruik maken van leadgeneratie. In het volgende stuk tekst leg ik je meer uit over hoe je nadeloos overgaat van marketing funnel naar sales funnel.

Overgaan van marketing op sales funnel - Leadgeneratie

Omdat wij nu onze potentiële klant op onze pagina hebben is het handig als wij deze kunnen opvolgen, zoals ik eerder in dit artikel schreef zijn er meerdere online contactmomenten nodig voordat iemand een waardevolle actie zoals een aankoop uitvoert. Vandaar doen we aan leadgeneratie.

Leadgeneratie is het verzamelen van contactgegevens van jouw doelgroep, dit zodat jij hun kunt opvolgen en de contact momenten minder aan twijfel overlaat.

Waar op het moment online veel gebruik van wordt gemaakt zijn weggevers, wat er wordt gedaan is, iemand komt op een pagina met een gratis aanbod in ruil voor contact gegevens.

Deze contacten komen vervolgens op een lijst terecht en zo kan je ze opvolgen via de mail en of telefoon. Hier komt een stukje emailmarketing bij te kijken.

Emailmarketing, het kwalificeren van jouw klant op rap tempo

Nu wij onze contacten hebben in onze lijst is het tijd om deze op te volgen. Hier wordt vaak emailmarketing gebruikt, het is namelijk een simpele manier om je contact op te volgen en je kunt ze allerlei acties laten uitvoeren.

Dit maakt email zo sterk.

Maar ik open echt mijn email niet meer?

Nee, onze normale mail openen wij bijna niet meer, vandaar is het een must om creatief te zijn met je emailmarketing en ook echt daadwerkelijk iemand een reden te geven om je emails te gaan openen.

Wees dus super waardevol in je emailmarketing.

Emailautomatisering

In onze sales funnel willen wij onze potentiele klant omzetten in betalende klant, vandaar is het nuttig om de eerder genoemde punten te behandelen in een geautomatiseerde email reeks.

Maak deze zo waardevol als maar kan anders openen mensen je mails niet hierdoor kunnen je mails ook in spam gaan belanden op een gegeven moment.

Hoe zorg je ervoor dat mensen wel je mail openen? Vaak wordt er in ruil voor de contactgegevens al een gratis product weggeven. Zorg dan ook dat dit een goed product is. Als je gratis product goed is, hoe goed is je betaalde product dan wel niet?

Bekijk het zo. Start dus met het versturen van jouw gratis product, vervolgens stel je jezelf en je team bijvoorbeeld voor. En zo creëer je een gehele emailreeks in je sales funnel waarmee je jouw klant kwalificeert.

Verstuur bijvoorbeeld ook:

  • Een aantal casestudy’s
  • Een aantal blogposts (expertise)
  • Een gratis proefperiode
  • Een aantal reviews en referenties
  •  Voorbeelden
  • Mails die dieper in gaan op pijn, je aanbod en waarom je prijs juist is

Nu jij van meerdere kanten je potentiele klant geraakt hebt kun je niet stil gaan zitten. Wat wij vaak doen is dat wij na een aantal dagen automatisch een mailtje krijgen met “Warme lead” dit betekent dat het tijd is om onze lead om te zetten in betalende klant.

Nu is het dus tijd, en dit kun je ook automatiseren, om je lead te bellen of te mailen met een verkoop mail of verkoopgesprek. Hier kun je ook allerlei handige tools voor gebruiken zoals Calendly.

Een stuk makkelijker en fijner gaan verkopen

Stel je voor, je klant kent je al , heeft jouw case study’s gezien, kent jouw aanbod, is fan van jouw onderneming. Hoe erg zal die het vinden om persoonlijk door jou gebeld te worden? Een stuk minder erg dan dat jij diegene zomaar (koud) iets probeert te verkopen.

Dit is voor ons de reden om funnels serieus te nemen en er lekker veel tijd aan te besteden. Wij gunnen iedereen meer sales en vinden het fijner voor onze klanten dat zij iets kunnen verkopen aan mensen die hun product en bedrijf al kennen.

Begrijp jij het nut van funnels en wil jij meer online resultaat?

Tof dat je me begrijpt, nu is het dus ook daadwerkelijk tijd om er iets mee te gaan doen, een echt online bedrijf begint met een echte online strategie.

Zoals je weet heb je aan een website alleen nog niet zo heel veel, en ja dit komt van een webdesigner. Je hebt er echt pas wat aan je site wanneer je een strategie hebt en wanneer je er bezoekers naartoe stuurt. De website is de auto, de bezoekers zijn de brandstof.

Categorieën: Blog