In de volgende blog zul je een aantal direct toepasbare tips vinden over hoe jij meer resultaat kan halen uit je SEO. Het lezen van de blog duurt een minuut of 5, deze 5 minuten kunnen je een hoop tijd en dus geld schelen in de toekomst mits je ermee aan de slag gaat.
De volgende punten zullen o.a ter sprake komen.
- Titels die niet alleen gevonden worden maar ook converteren
- Met de juiste intentie mensen op jouw pagina krijgen zodat deze ook beter converteren
- Hoe je gebruikt kunt maken van leadgeneratie & emailmarketing om de gegenereerde bezoeker op je website ook uiteindelijk een waardevolle actie kunt laten uitvoeren.
- Retargeting om bezoekers opnieuw te triggeren
Aan het einde van het artikel spreek ik mij uit over hoe belangrijk authenticiteit is in mijn ogen, wanneer je effectief gebruik wilt maken van SEO.
Titels die niet alleen gevonden worden maar ook converteren
Met de juiste intentie mensen op jouw pagina krijgen zodat deze ook beter converteren naar betalende klant
De titels voor je blogposts en pagina worden vaak voor SEO geoptimaliseerd, nu is dit voor de vindbaarheid natuurlijk goed. Alleen is de vraag of deze wel converteren. Een goedvindbare titel betekent niet direct een sterke titel. Het kan namelijk ook zo zijn dat je met deze titel totaal niet de indruk geeft welke de rest van je blog wel doet. Denk hier dus goed over na bij het schrijven van een titel.
“Je bent hier niet alleen om de bezoeker te laten klikken maar je bent hier ook om je bezoeker te kwalificeren tot klant.”
Een middenweg is dan vaak het beste. De titel moet goed vindbaar zijn, vertellen waar de blog overgaat en er kan in de titel wellicht ook al gehint worden naar leadgeneratie als je hier gebruik van maakt. Wat ons naar het volgende brengt.
Leadgeneratie
Stel je geeft een gratis e-book weg op je blogpagina. Dit kan des te meer een reden zijn voor mensen om te klikken. Nu hebben ze jouw blog gevonden maar hebben zij ook direct een reden om te klikken omdat je ze niet alleen gaan vertellen wat en waarom ze iets zullen moeten doen maar jouw e-book kan ook handvaten geven over hoe ze iets kunnen doen.
Let wel ter alle tijden op dat wanneer jij kiest om iets te gaan “verkopen” aan je bezoeker de relatie met deze bezoeker direct veranderd. Voor een langere tijd waarde brengen zonder hier iets voor terug te vragen zoals gegevens kan ook een sterke strategie zijn. Wellicht is dan het volgende voor jou een stuk interessanter. Of een combinatie van.
Retargeting
Het is de kunst om niet alleen mensen op jouw website te krijgen maar om deze vervolgens ook op te kunnen volgen. Hier is niet alleen leadgeneratie en handige voor ook kun je gebruik maken van verschillende andere tools zoals de Facebook Pixel. In dit artikel zal ik alleen kort in gaan op de Facebook Pixel aangezien ik hier momenteel zelf het meeste gebruik van maak. Dit betekent niet dat de retargeting van Google Analytics niet goed is. Ik maak er momenteel gewoon geen gebruik van. Dus ik ga er niet diep op in.
Facebook Pixel
Iets waar ik wel veel gebruik van maak is de facebook pixel, dit is een stukje code op je website die net als Google Analytics bijhoudt hoeveel mensen er op je website zijn, wie deze mensen zijn en wat ze zoal doen op je website. Het mooie hiervan is dat jij in je Facebook Advertentie campagne vervolgens deze mensen weer kan targetten. Dus stel je hebt 5000 bezoekers gehad op je website de afgelopen maand dan had jij deze opnieuw kunnen triggeren via Facebook advertenties. Dit is in mijn ogen echt een super tof iets. Iemand kent jouw namelijk al want diegene heeft jouw blogpost gelezen. De persoon is al enigszins overtuigd van jouw expertise en zal dus sneller een actie uitvoeren via jouw advertentie dan dat deze persoon nog nooit eerder van jou heeft gehoord.
Dit kan dus een veel effectievere manier zijn van Facebook Adverteren dan simpelweg adverteren op een grote doelgroep.
Ook ben je niet direct iets aan het verkopen op je blogpagina, je kunt gewoon waarde blijven geven zonder dat een bezoeker direct het idee heeft iets te moeten kopen of ergens gegevens achter moet laten. Dus je kunt de bezoeker blijven kwalificeren op basis van o.a je expertise zonder direct iets terug te vragen.
Lookalike audiences (Vergelijkbare doelgroepen)
Nog een manier van retargeting met Facebook advertenties met een Facebook pixel die is opgewarmd met gegevens van bezoekers zijn lookalike audiences (vergelijkbare doelgroep). Oftewel een doelgroep die op basis van eerdere aankopen en gedrag vergelijkbaar is met de personen die al geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Facebook heeft in de advertentiemanager hier een super uitgebreide tool voor gebouwd. Je kunt kiezen hoeveel de vergelijkbare doelgroep op die van jou moet lijken en hoe groot deze doelgroep dan bijvoorbeeld is.
Dus mocht jij zelf al aan het adverteren zijn of doet iemand anders dit voor je, denk dan eens aan lookalike audiences.
Nogmaals in het kort de besproken punten:
- Titels die niet alleen gevonden worden maar ook converteren
- Met de juiste intentie mensen op jouw pagina krijgen zodat deze ook beter converteren
- Hoe je gebruikt kunt maken van leadgeneratie & emailmarketing om de gegenereerde bezoeker op je website ook uiteindelijk een waardevolle actie kunt laten uitvoeren.
- Retargeting om bezoekers opnieuw te triggeren
Het belangrijkste zal in mijn ogen altijd je authenticiteit blijven, op het moment dat jij simpel overal over gaat schrijven en maar overal op wilt ranken zodat jij de meeste bezoekers krijgt raak je in mijn ogen een groot deel van je effectiviteit kwijt. Als jij bijvoorbeeld emailmarketing en retargeting gaat doen via je blogs dan is het wel van nut dat deze personen ook echt daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in waar je over schrijft. En het is belangrijk dat dit waardevol is geweest voor de persoon. Geen enkele hoeveelheid leadgeneratie of retargeting kan dit oplossen. Dus blijf ten alle tijden dichtbij jezelf & je bedrijf. Hoe meer je dit doet en hoe sterker je er in bent, hoe specifieker jou leads ook zullen zijn in je emailmarketing en hoe relevanter de doelgroep wordt in je retargeting.