Hoe haal je meer uit je website­verkeer?

Meer uit je website

Hèhè eindelijk een bezoeker op mijn website..


*Kruisje*

WEG BEZOEKER

Dit wil je natuurlijk voorkomen! Jij doet al genoeg moeite om verkeer te generen voor je website.

&

Misschien betaal je er zelfs voor!

Het laatste wat je dus wilt is dat een bezoeker na een aantal seconden afscheid neemt van jouw prachtige website.

ZONDE!

Na het lezen van dit artikel weet jij wat je kunt doen om zoveel mogelijk uit je websiteverkeer te halen en wat je het beste kunt voorkomen.

Laten we beginnen bij de basis van traffic, daarna kijken we naar hoe wij het beste kunnen voorkomen dat iemand gelijk na het openen van je webpagina weg klikt.

Hoe genereer ik traffic?

Hieronder beschrijf ik even kort de meest voorkomende methoden om traffic te generen op je webpagina’s, wellicht gebruik je er hier al een aantal uit.

  • Organisch verkeer via sociale media (Bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn via sociale media (Bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn
  • Betaald verkeer (Paid Traffic) via Google, Facebook, Instagram of bijvoorbeeld een platform als Marktplaats
  • Organisch verkeer via Google zoeken (SEO)
  • E-mail marketing uit je eigen mail lijst via bijvoorbeeld MailBlue (Nederlandse tak ActiveCampaign)

Er zijn natuurlijk een hoop meer methoden om mensen op je website te krijgen, maar dit zijn een van de meeste effectieve en meest gebruikten.

Nu je via een van deze kanalen een bezoeker op je website hebt gekregen is het natuurlijk de bedoeling dat deze bezoeker je pagina verder bekijkt dan alleen de eerste paar seconden.

Hier hint ik wellicht al naar iets..

Juist.

Snelheid.

Money Loves Speed

Een grote factor in onder andere conversie optimalisatie is laadsnelheid van de webpagina. Uit onderzoek van Dotcom-monitor blijkt zelfs dat 75% van alle gebruikers het af laat weten als de laadtijd langer dan 3 seconden is.

Ja dat las je goed 75% VERLIES.

Nu kan jij je voorstellen dat wanneer je duizenden euro’s investeert in advertenties het laatste wat je wilt horen is dat 75% van je geld regelrecht de prullenbak in gaat.

Lijkt mij niet iets wat ik mijn opdrachtgever uit zou willen leggen.

Iets om over na te denken dus..

3 grote veroorzakers van een langzame webpagina zijn:

  • Grote afbeeldingen
  • Onnodig veel opgeroepen code
  • Uitvoeringstijd van code, zoals JavaScript

Ben jij benieuwd of jouw webpagina snel genoeg is? Gebruik even Google Page Speed Insight om het te checken.

Wanneer de scores niet zijn om over naar huis te schrijven dan zal ik toch even de mogelijkheden voor snelheid optimalisatie bespreken met je webdesigner.

Nu we weten dat onze webpagina’s super snel moeten zijn om niet een hoop mensen al gelijk te verliezen kunnen we verder met wat we nu eigenlijk moeten dan als ze verder lezen.

Is dit stuk tekst het lezen waard?

Is dit boeiend? Wat kom ik hier te weten en waarom wil ik dit weten. Is dit iets voor mij? Wanneer iemand deze antwoorden totaal niet kan vinden dan zal diegene super snel weer wegklikken, want wat kan het diegene dan eigenlijk schelen?

Afleiding

Ook is de gemiddelde bezoeker ongelooflijk snel afgeleid, door de opkomst van social media is de concentratie van mensen ver te zoeken.. Uit ervaring heb ik gemerkt dat je dan ook echt met iets waardevols moet komen wil je de interesse wekken en houden. 1 appje van moeders is genoeg om roet in het eten te gooien.

Tenzij jij met goude content komt natuurlijk.

Dus..

Zorg voor een rode draad

Dit geld eigenlijk voor alle web teksten, er moet een duidelijke rode draad te vinden zijn in jouw tekst, het doel is duidelijk en deze boodschap is ten aller tijden op te maken uit de web tekst. De bezoeker moet weten waar hij aan toe is, dit kun je realiseren door tussenkopjes te gebruiken en bijvoorbeeld de lezer regelmatig te herinneren aan waarom diegene begonnen is met lezen en waarom het verstandig is om verder te lezen.

Je haalt dus meer uit jouw website verkeer als jij ze een duidelijke weg naar een oplossing bied.

Schrijven zoals je praat

Nog een goede manier om iemand geïnteresseerd te houden in jouw tekst is te gaan schrijven zoals je praat. Dus..

Bijvoorbeeld zo

Nou ja

Ja zo iets

Als jij je verhaal speels kunt overbrengen en het makkelijk en fijn is om weg te lezen is doe je het goed. Spelfouten en grammaticale regels zijn in mijn ogen niet heel boeiend wanneer je teksten probeert te schrijven waartoe jouw doelgroep zich aangetrokken voelt en dus converteren. Tenzij je natuurlijk grammatica trainingen verkoopt maar goed, you got the point..

Nu zou ik mijzelf geen goede schrijver noemen dus specifiek advies kan ik niet geven maar het is in ieder geval een aspect om bij stil te staan. En wellicht een idee om je hier verder in te ontwikkelen.

Lead generatie

Nu dat je de lezer met veel pijn en moeite overtuigd hebt van jouw verhaal en producten is het tijd om afscheid van ze te nemen en alles aan twijfel over te laten.

Nee, inderdaad niet.

Maar wat is dan nu wel de bedoeling?

Wat ik helaas nog vaak zie op webpagina’s is dat alles wat wij hierboven beschreven hebben goed gaat maar helemaal onderaan de tekst er NIETS wordt gedaan.

Nu is het niet altijd een goed moment om iets te verkopen maar het is heel zonde als je mensen op je pagina krijgt, vervolgens interesse wekt in jouw product/dienst maar ze vervolgens niet kunt opvolgen.

Om dit te voorkomen en dus het meeste uit je website verkeer te halen kan het in mijn ogen nooit kwaad om aan lead generatie te doen.

Wat is lead generatie?

Lead generatie is het simpelweg opvangen van contact gegevens van een lead. Hiervoor zijn een hoop handige trucjes zoals gratis producten of info. Een goed voorbeeld van lead generatie:

Dit is een voorbeeld van succesvol internetondernemer Eelco de Boer.

Zoals je kunt zien kan je hier gratis een rapport downloaden met 123 lessen. Dit in ruil voor contactgegevens. Op deze manier komt jouw e-mailadres op Eelco’s lijst waarop je verder wordt geholpen en dus gekwalificeerd wordt om klant te worden.

Eelco laat dus niks aan twijfel over, iemand die al een aantal weken content consumeert en waardevolle mailtjes krijgt wordt eerder klant dan iemand die toevallig een keer langs komt. Wat heeft gebleken is dat mensen online zelfs gemiddeld 12 contactmomenten met je moeten hebben gehad voordat ze een waardevolle actie uitvoeren. Dit laat alleen al zien hoe moeilijk het is om resultaat te behalen, het opvangen van contactgegevens voor het opvolgen van iemand is vandaar ook cruciaal. Vergeet na het lezen van deze tips en ideeën niet het allerbelangrijkste in je online marketing..

Namelijk het leveren van waarde. En het liefst op grote schaal.

Hopelijk heeft deze blog je geholpen met het beter begrijpen van website verkeer, afleidingen en het genereren van leads!

Voor de ambitieuze ondernemers onder ons heb ik vorige week een e-book samengesteld waarin je 5 manieren vindt om meer resultaat te behalen d.m.v. een juiste websitestrategie. Iets wat 90% van de ondernemers niet gebruikt. Deze is hier GRATIS te downloaden!

>